• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 24 شهریور 1398
کد مطلب : 78376
+
-

بازنمایی واقعیت های اجتماعی؛ کارکرد سینما

در یکصدمین سال ورود سینما به ایران، 21 شهریور به عنوان روز ملی سینما در تقویم جمهوری اسلامی ایران ثبت شد. این نامگذاری نشان‌دهنده پیوند سینما با حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی و حتی اقتصادی جامعه است. به گزارش ایسنا، سینما در نگاه نخست یکی از مظاهر دنیای مدرن در حوزه صنعت محسوب می‌شود که با استفاده از تصاویر متحرک، فضایی سرگرم‌کننده را برای مخاطبان خود که همان تماشاگران هستند ایجاد می‌کند.

 اما سینما به عنوان هنر هفتم با به خدمت گرفتن موسیقی، نقاشی، نویسندگی، شعر، مجسمه‌سازی و تئاتر به عنوان عناصر شش‌گانه هنر علاوه بر تقویت خود، موجب اعتلای سایر هنرها نیز شده است.امروز دیگر سینما یک وسیله سرگرم‌کننده نیست و نمی‌توانیم کارکردهای اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی آن را نادیده بگیریم.


عنصر ارتباطی دنیای مدرن

عضو هیات علمی دانشگاه گیلان، سینما را یکی از عناصر ارتباطی در دنیای مدرن دانست و اظهار کرد: سینما فقط وسیله انتقال پیام نیست، بلکه تولیدکننده پیام‌هایی است که این پیام‌ها هم می‌توانند سرگرم‌کننده باشند و هم موجب ارتقای دانش و اطلاعات مردم شوند.«رضا علیزاده» افزود: سینما این قابلیت را دارد که به طرح مسائل اجتماعی و فرهنگی بپردازد و بر اساس اثرگذاری عمیقی که بر حواس مخاطبانش دارد، از طریق همذات‌پنداری و تجربه‌های مشترک به کاهش دردهای جامعه کمک کند، اما سینما درمانگر نیست.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید